رام چیست؟ تقاوت کاستوم رام با رام رسمی (آفیشال)

رام چیست؟ تقاوت کاستوم رام با رام رسمی (آفیشال)

برای بسیاری از کاربران نام رام آشناست؛ اما شاید تفاوت بین رام رسمی (آفیشال) و کاستوم رام را ندانند. در این مقاله قصد داریم به ماهیت رام بپردازیم و تفاوت بین کاستوم رام و رام رسمی (آفیشال) را بررسی کنیم. همچنین مواردی مانند دانلود رام، دانلود رام رسمی سامسونگ و دانلود فایل فلش را توضیح دهیم. پس تا آخر مطالب با رام سل همراه شوید.

رام چیست؟

حافظه ROM وسیله ای برای ذخیره برنامه ها یا داده هایی است که با خواندن اطلاعات بدون تخریب یا برنامه ریزی مجدد، امکان عملکرد صحیح رایانه ها یا دستگاه های الکترونیکی را فراهم می کند. منظور از رام ” حافظه فقط خواندنی ” است.
حافظه ROM به عنوان حافظه غیر فرار شناخته می شود؛ زیرا اطلاعات موجود در آن هنگام خاموش شدن دستگاه الکترونیکی قابل پاک شدن نیست. حافظه رام بر روی مادربرد نصب شده است، جایی که اطلاعات اولیه رایانه به نام BIOS در آن قرار دارد.
قدیمی ترین حافظه رام MROM است؛ به طوری که داده های غیرقابل تخریب را ذخیره می کند. برای به روز رسانی نرم افزار یا داده ها نیاز به تعویض تراشه است که تنها توسط متخصص یا همان سازنده انجام می شود. با پیشرفت های تکنولوژی برنامه های کمی مانند اکثر برنامه ها در رام ذخیره می شود. حافظه فقط خواندنی قابل برنامه ریزی قابل پاک شدن (EPROM) حافظه ای است که از طریق اشعه های فرابنفش قوی قابل برنامه ریزی و پاک شدن است و حافظه فقط خواندنی قابل برنامه ریزی الکتریکی (FLASH EEPROM) قابل برنامه ریزی مجدد، قابل پاک شدن است و امکان تغییر محتوا از طریق سیگنال های الکتریکی را فراهم می کند.
از سال 2007، یافتن دستگاه هایی با حافظه ROM بسیار دشوار است؛ زیرا تجهیزات قابل برنامه ریزی مجدد انعطاف پذیرتر و مقرون به صرفه تر هستند. حافظه رام برای ذخیره برنامه های سیستم عامل، یعنی برنامه های سیستم عامل، مفسر زبان، برنامه های کنترل (روشن کردن تجهیزات) استفاده می شود.
به بیانی دیگر، حافظه رام نوعی رسانه ذخیره‌سازی است که داده‌ها را به طور دائم در رایانه‌های شخصی (PC) و سایر دستگاه‌های الکترونیکی ذخیره می‌کند. این شامل برنامه نویسی مورد نیاز برای راه اندازی رایانه شخصی است که برای راه اندازی ضروری است. وظایف اصلی ورودی/خروجی را انجام می دهد و شامل برنامه ها یا دستورالعمل های نرم افزاری است.
از آنجایی که رام فقط خواندنی است، نمی توان آن را تغییر داد. دائمی و غیر فرار است، به این معنی که حافظه خود را حتی در صورت قطع برق نیز حفظ می کند. در مقابل، حافظه دسترسی تصادفی (RAM) فرار است و با قطع برق از بین می رود.
تراشه های ROM زیادی روی مادربرد و تعداد کمی روی کارت های توسعه وجود دارد. تراشه‌ها برای سیستم ورودی/خروجی اولیه (BIOS)، راه‌اندازی، خواندن و نوشتن در دستگاه‌ها، مدیریت پایگاه داده و نرم ‌افزار برای برخی از فرایندهای کاربردی اساسی ضروری هستند. امروزه اغلب کاربران به دنبال مواردی مانند دانلود رام، دانلود رام رسمی سامسونگ و دانلود فایل فلش هستند که بهتر است توسط متخصصان انجام شود.

رام چیست؟ تقاوت کاستوم رام با رام رسمی (آفیشال)

رام برای چه مواردی استفاده می شود؟

حافظه ROM برای عملکرد صحیح رایانه ها و دستگاه های الکترونیکی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا هنگامی که حافظه ROM روشن می شود، امکان شروع برنامه اولیه را فراهم کرده که کل سیستم را راه اندازی می کند.

pic 3 - رام چیست؟ تقاوت کاستوم رام با رام رسمی (آفیشال)
فرق کاستوم رام و رسمی

رام چیست؟ تقاوت کاستوم رام با رام رسمی (آفیشال)

چطور دانلود رام و نصب آن را انجام دهیم؟

در این قسمت به روش دانلود رام، دانلود و آموزش رام رسمی سامسونگ، دانلود فایل فلش و نصب آن در گوشی می پردازیم؛
مرحله شماره یک : اگر گوشی شما دارای قفل بوت لودر است، قفل آن را با FastBoot یا برنامه های مشابه باز کنید (برخی مدل ها ممکن است به فرآیند ROOT متفاوتی نیاز داشته باشند)
مرحله دوم : پس از انتخاب رام مناسب خود، دانلود رام را با فایل zip انجام داده و در حافظه گوشی خود قرار دهید.
مرحله سوم : تصویر بازیابی با نام TWRP را در گوشی خود دانلود کنید.
مرحله چهارم : گوشی خود را ریبوت کنید و وارد حالت ریکاوری شوید (بیشتر با فشار دادن و نگه داشتن کلید افزایش صدا و کلید پاور وارد حالت بازیابی خواهید شد).
مرحله پنجم : ابتدا به تب Wipe بروید و روی Format Data کلیک کنید .
مرحله ششم : پس از انجام مراحل لازم، به Advanced Wipe رفته و Dalvik / ART Cache، System، Cache را تیک بزنید و ادامه دهید.
مرحله هفتم : به منوی اصلی TWRP برگردید و روی Install کلیک کنید.
مرحله هشتم : فایل رام zip را که چند قدم پیش در حافظه گوشی خود قرار داده اید، پیدا کرده و انتخاب کنید.
مرحله نهم : منتظر بمانید تا نصب به پایان برسد.
برای دانلود رام، دانلود رام رسمی سامسونگ و دانلود فایل فلش در اکثر گوشی های اندرویدی باید فرایندی را که به آن روت کردن گوشی می گوییم یا حذف قفل بوت لودر اعمال کنید. نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کنید این است که پس از انجام این فرآیند، گوشی شما از گارانتی خارج شده است. با این حال، پس از این فرآیند، معمولاً تمام داده های دستگاه حذف می شود. بنابراین قبل از هر چیز، توصیه می کنیم برای احتیاط از فایل های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.
سپس باید رام اندرویدی را انتخاب کنید که برای شما مناسب تر است؛ مانند دانلود رام رسمی سامسونگ. پس از اینکه فایل رام مورد نظر خود را در گوشی دانلود کردید کافی است وارد حالت ریکاوری شوید و نصب را شروع کنید. اگر نمی توانید این گزینه ها را در حالت بازیابی گوشی خود پیدا کنید، می توانید منوی بازیابی سفارشی به نام TWRP را روی گوشی خود نصب کنید.

انواع رام

به طور کلی، در سیستم عامل اندروید، دو نوع رام وجود دارد: رام رسمی یعنی آنهایی که توسط سازندگان ارائه می شوند و آنهایی که برای سیستم می سازند یعنی کاستوم رام.

رام رسمی (آفیشال) چیست؟

رام رسمی یا آفیشال رام هایی هستند که به طور رسمی توسط شرکت سازنده گوشی ساخته شده است. گوشی شما در حال پیش فرض کارخانه یک رام اختصاصی دارد و تمام آپدیت های نرم افزارهای هم که در آینده برای آن منتشر می ‌شوند تغییرات لازم را روی رام گوشی ایجاد می ‌کنند. به مجموعه این گروه رام ها که به طور رسمی از سوی شرکت سازنده دستگاه ارائه شده ‌اند رام رسمی یا آفیشال می گویند.

کاستوم رام در اندروید چیست؟

اگرچه رام های سفارشی دیگر مانند گذشته محبوب نیستند، اما رام های سفارشی هنوز بخشی از چشم انداز اندروید هستند، به ویژه به دلیل سازندگانی که گاهی اوقات ترمینال های خود را خیلی زود فراموش می کنند. در ادامه قصد داریم به شما توضیح دهیم که کاستوم رام چیست و همچنین چرا باید آن را نصب کنید. همچنین توضیح خواهیم داد که در حین نصب با چه خطراتی ممکن است مواجه شوید.

کاستوم رام چیست؟

ROM مخفف Read Only Memory است و بر خلاف RAM به سادگی یک حافظه پر از اطلاعات غیر فرار را مشخص می کند. ابتدا باید بدانید که کاستوم رام را می توان به روش های مختلفی فراخوانی کرد که رایج ترین آن ها “Custom ROM” است. با این وجود، کاربران این اصطلاح را فرانسیس کرده‌اند، می‌توان این مفهوم را با نام‌های «رم سفارشی»، «رم جایگزین»، «سیستم جایگزین» یا حتی «سیستم سفارشی» پیدا کرد.

نصب کاستوم رام

نصب یک کاستوم رام گاهی ساده و گاهی پیچیده بوده و می تواند به روش های مختلف انجام شود (با استفاده از ابزارهای موجود). برای افراد خبره، نصب یک کاستوم رام فقط یک کار ساده است، اما می تواند به سرعت تبدیل به یک کابوس برای یک تازه کار شود.
نکته- برای نصب، کاستوم رام لزوماً نیازی به روت ندارد. از لحظه ای که یک ریکاوری جایگزین را نصب کردید، می توانید هر کاستوم رام سازگار با دستگاه خود را نصب کنید. با این حال، بسیار متداول است که یک رام سفارشی شامل گزینه‌هایی می‌شود که برای قابل بهره‌برداری کامل به امتیازات فوق کاربر نیاز دارند.

برای نصب، کاستوم رام الزامی به روت ندارد

در دنیای موازی کاستوم رام ها، انواع مختلفی برای تمام ترمینال ها وجود دارد که برخی از آنها بهتر از بقیه شناخته شده اند. چرا و چگونه؟ زیرا آنها در طول سال ها توانسته اند با ارائه پیشرفت های بزرگ مانند اضافه شدن ویژگی های اضافی که گاهی اوقات به برنامه های کامل تبدیل شوند، به روز رسانی مداوم و سازگاری گسترده با دستگاه های تلفن همراه اندروید از جمله گوشی های هوشمند و تبلت ها و همچنین سایر اشیاء متصل، متمایز شوند.

pic 1 - رام چیست؟ تقاوت کاستوم رام با رام رسمی (آفیشال)
رام گوشی و انواع رام اندروید

چرا کاستوم رام نصب کنیم؟

معمولاً وقتی کاربر به یک سیستم جایگزین منتقل می‌شود، برای استفاده از نسخه جدیدتر اندروید است. هنگامی که یک سازنده نظارت نرم افزاری یکی از محصولات خود را رها کرد، تنها راه حل، رام های سفارشی باقی می ماند که می تواند عمر اندروید شما را برای چندین ماه و گاهی حتی سال ها افزایش دهد. البته نباید فراموش کرد که سازندگان از ترمینال مورد نظر پشتیبانی می کنند. بدون آن، نصب یک کاستوم رام بر روی محصولی که از طرف سازنده پشتیبانی نمی‌شود، تقریبا غیرممکن است، مگر اینکه خودتان بدانید که چگونه آن را نصب کنید.
در میان محبوب‌ترین و مهم‌تر از همه سازگارترین کاستوم رام‌ها، می‌توان به LineageOS اشاره کرد که پس از ناپدید شدن CyanogenMod کنترل را به دست می‌گیرد، اما بسیاری دیگر مانند Paranoid Android یا OmniROM وجود دارند. بسیاری دیگر وجود دارند که کمتر شناخته شده اند، اما همچنان سازگاری گسترده ای با ویژگی های جالب ارائه می دهند SlimRoms، Dirty Unicorns، PAC ROM بسته به ترمینال خود، شما قادر خواهید بود از آموزش های رام سفارشی استفاده کنید.

خطرات نصب کاستوم رام چیست؟

با نصب کاستوم رام در اندروید توجه داشته باشید که گارانتی قسمت نرم افزاری را از دست می دهید اما در قسمت سخت افزاری نه. در صورت بروز مشکل فنی در قسمت سخت افزاری، در نظر داشته باشید که باید بتوانید سیستم ترمینال خود را به حالت اولیه برگردانید تا گارانتی مجددا معتبر باشد.
نکته – اگر نمی دانید دارید چه کار می کنید، بهتر است با یکی از دوستان تان که در مورد آن اطلاع دارد تماس بگیرید و همچنین آموزش های خاص موجود در وب را دنبال کنید. شما هرگز نمی توانید کاملا مراقب باشید، زیرا یک خطا می تواند به سرعت اتفاق بیفتد.

مزایای کلی استفاده از رام آفیشال

قابل تنظیم بودن؛
معمولاً امکان تغییر به نسخه جدیدتر اندروید را دارد؛
یک سیستم سبک وزن و ساده که عموماً سریع تر کار می کند.

مزایای کلی استفاده از کاستوم رام

سیستم عاملی که معمولا دارای حداقل باگ است؛
خارج از گارانتی نیست؛
برنامه های کاربردی خاص سازنده (این گاهی اوقات می تواند یک نقطه ضعف نیز باشد).

کدام ایمن تر است؟

پاسخ به این سوال که کدام یک امن تر است با تعمیم اشتباه است. اگر نسخه های اندروید کاستوم و رام رسمی یکسان هستند، احتمالا استفاده از رام رسمی ایمن تر است. با این حال، اگر نسخه اندروید رام رسمی بسیار قدیمی است و فرصتی وجود دارد که به نسخه اندروید به روز شده با کاستوم رام سوئیچ کنید، ممکن است به دلیل آسیب پذیری های امنیتی نسخه قدیمی اندروید، استفاده از کاستوم رام ایمن تر باشد.

کدام سریع تر اجرا می شود؟

معمولاً رام‌های سفارشی از برنامه‌های سیستمی با اندازه کوچک (مخاطبان، پیام‌رسانی و …) استفاده می‌کنند که ویژگی‌های غیر ضروری حذف شده‌اند و شامل برنامه‌های سفارشی سازنده که در اندروید خالص موجود نیستند، نمی‌شوند. این امر ورود سریع به برنامه های سیستمی و استفاده کمتر از رم را تضمین می کند. برای دستگاه‌های با رم بیش از 2 گیگابایت، این تفاوت چندانی ایجاد نمی‌ کند، اما استفاده از رم بی‌حرکت در دستگاه‌های رم کم، مزیت بزرگی در سرعت عملکرد دستگاه ایجاد می‌ نماید.
جدا از آن، هر کاستوم رام از پیکربندی CPU و کرنل متفاوتی به عنوان عملکرد برنامه استفاده می کند که تعادل بین عملکرد و عمر باتری را تغییر می دهد. باعث می شود در هر رام عملکرد و عمر باتری متفاوتی داشته باشید. به عبارت دیگر، هر رام رسمی از نظر عملکرد برنامه سریع‌تر یا کندتر از هر کاستوم رام نیست. دانلود رام، دانلود رام رسمی سامسونگ و دانلود فایل فلش را می توانید با خیالی راحت از طریق سایت ما انجام دهید.

رام چیست؟ تقاوت کاستوم رام با رام رسمی (آفیشال)

pic 2 - رام چیست؟ تقاوت کاستوم رام با رام رسمی (آفیشال)
ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

آموزش ها پیش نیاز ها